TV & series
05 / 01 / 18

He, publieke omroep, ga jezelf eens redden

Nog even en NPO3 is er niet meer. Maar dat interesseert je vast niets, want je keek er toch al niet naar.

Dat doet niemand namelijk, en dat is onderdeel van het probleem. Noem het overigens maar gewoon Nederland 3. Dan kan de publieke omroep nog meer geld spenderen aan naamsbekendheid, naast het opkopen van de domeinnaam npo.nl, 100.000 euro, en het doorvoeren van een nieuwe huisstijl, 153.000 euro een aantal jaar geleden. Als je een beetje verstand hebt van design kun je je afvragen waarom zo'n simpel logo zoveel moet kosten, maar daar is al genoeg over gezegd. Zo'n merkstrategie kost tijd en geld en voor ruim 2,5 ton zou je verwachten dat de publieke omroep jarenlang een enorm succes boekt. Vernieuwende inzichten, prachtige programma's, iedereen tevreden.

He, publieke omroep, ga jezelf eens redden

Dat valt tegen. Het gaat helemaal niet goed. Er zijn succesvolle programma's waar maar geen eind aan lijkt te komen, op de eerste twee publieke zenders (Wie is de Mol en Boer Zoekt Vrouw breken nog steeds records), maar verder valt het ene na het andere programma tegen. En dat is niet zo gek. De generatie die nog echt elke avond actief naar de televisie kijkt dunt langzamerhand uit. Netflix, HBO en een hele bak aan binnen- en buitenlandse zenders die met nieuwe initiatieven zoals Knippr gemakkelijk te verkrijgen zijn, maakt het er ook niet makkelijker op voor NPO1, 2 en 3. Daarnaast zijn er nog heel wat themakanalen die niet goed worden bekeken of inmiddels zijn opgeheven. Het kost handenvol met geld om deze zenders 24 uur per dag in de lucht te houden. En met het gekozen kabinet kan volgens sommigen het einde van de eerste grote zender al in zicht zijn: NPO3 staat op de tocht.

Als de reclame-inkomsten in het huidige tempo blijven dalen, heeft de NPO als geheel in 2019 ongeveer 60 miljoen euro minder te besteden. Dat geld wil het verhalen op de kabelbedrijven, zoals Ziggo, die het mogelijk doorberekenen aan hun klanten. In 2016 ving de publieke omroep ruim 43 miljoen euro aan overige inkomsten, grotendeels het geld dat bij kabelbedrijven in rekening wordt gebracht. Dat bedrag kwam bovenop de bijdrage van het Rijk van 837 miljoen euro.

Iedereen vindt het volkomen logisch dat wij in Nederland een zender hebben met fatsoenlijke en volwaardige kinderprogramma's met drama, nieuws en documentaires, maar zodra kinderen 13 jaar zijn moeten we het kennelijk aan de markt overlaten. Dan is Netflix en Coca Cola voldoende.


De baas van de zender zei dit vorig jaar en toont daarmee het grote probleem: ze denken bij de NPO jongeren te bereiken met een zender die daarop is gebaseerd: 's ochtends Zapp en 's middags vooral BNN-programma's zoals Spuiten met Slikken. Maar er zijn weinig jongeren te vinden die daar echt voor gaan zitten - het werkt veel beter wanneer je (fragmenten) uit de uitzending op Facebook of YouTube plaatst. Er zou onderzoek gedaan moeten worden naar de naamsbekendheid van NPO op (middelbare) scholen, je kunt je afvragen of ze daar enig idee hebben wat het is. Ze kennen vast wat programma's wel, maar de connectie met de publieke omroep is ver te zoeken. Er zal snel iets moeten veranderen, anders hebben ze binnenkort nog hooguit een zender over.

He, publieke omroep, ga jezelf eens redden

31% van de Nederlandse huishoudens heeft een abonnement op Netflix. Dat is echt heel erg veel. Het zijn drie miljoen abonnees, drie miljoen interessante consumenten. Die heeft de NPO nodig om geld te verdienen. Met kijkcijfers die hoog zijn, zodat er veel naar reclames wordt gekeken die flink kunnen worden verkocht. Jongeren kijken massaal video's (terug) op internet en gaan alleen nog klaarzitten voor een talentenjacht of realityshow. Op RTL5 of TLC. Er wordt geen nieuws gekeken, alleen stukjes op Facebook. En juist op sociale media heeft Boos weer heel veel succes. Dat programma van Tim Hofman wordt elke week op donderdag online gezet en is op televisie niet eens te zien. Dat werkt wel, net als bijvoorbeeld fragmenten uit Zondag met Lubach enorm populair zijn en regelmatig het nieuws halen. Juist, omdat het online zo goed wordt bekeken. Zelfs grote programma's als De Wereld Draait Door werden vorig jaar verplaatst naar NPO1 omdat dat 'beter te vinden' zou zijn - zelfs de afstandsbediening aanraken is te veel werk voor de gemiddelde consument. En ook daar kijken steeds minder mensen naar, want dat programma is al veel te lang hetzelfde. Waarom is er nog een derde zender nodig, van een publieke omroep die geen idee heeft wat mensen willen? Gaan we echt een tiende seizoen Boer Zoekt Vrouw krijgen?

Het is al veel vaker gezegd, maar bij de publieke omroep moet de oude garde per direct plaatsmaken voor een groep jonge mediamakers, die weten wat er moet gebeuren om het zinkende schip nog te redden. Daar heb je echt geen 'rechts' kabinet voor nodig die snijdt in de budgetten of nog meer fusies van achterhaalde omroepen waar geen jongere meer lid van wordt. Want voorlopig betaalt de 'belastingbetaler' voor dure content waar niemand naar omkijkt.

Een alternatief scenario is nog even zo doorgaan en wachten tot genoeg reclamemakers doorhebben dat hun doelgroep zich op sociale netwerken en apps bevindt en commercials bij de publieke omroep plaatsen geen zin meer heeft. Tel dat op bij een kabinet dat op zijn minst niet wil investeren en dan is het geld vanzelf een keer op.

Design & innovatie Gadgets Downloads
Facebook
Twitter
http://www.erwinschrijft.nl/he-publieke-omroep-ga-jezelf-eens-redden